Onderzoek: Hoe ‘all inclusive’ is all inclusive écht in Nederland en Duitsland?
“All inclusive” klinkt als het ultieme vakantiegevoel. Alles geregeld, niets bijbetalen, gewoon lekker genieten van eten, drankjes en alle faciliteiten die een hotel te bieden heeft. Tenminste, dat is wat de meeste mensen verwachten als ze zo’n arrangement boeken. Maar klopt dat beeld wel?
Wij zochten het uit. Voor VerliefdopAllInclusive.nl namen we 15 all-inclusive hotels in Nederland en Duitsland onder de loep en vroegen daarnaast aan meer dan 500 vakantiegangers wat ze er eigenlijk van vinden.
All inclusive? Vaak toch nét niet…
Wat blijkt? In veel gevallen is “all inclusive” dichter bij huis eerder een mooi verkooppraatje dan een echt compleet pakket. Veel hotels bieden in de praktijk iets dat meer weg heeft van volpension met een drankje erbij – en dat is toch iets anders dan wat je in landen als Turkije of Spanje gewend bent.
Wat hoort er eigenlijk bij all inclusive?
Officieel houdt all inclusive in: alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner), inclusief drankjes als fris, koffie, thee en een selectie alcoholische dranken. Ook snacks, ijsjes en toegang tot wellness of sportfaciliteiten vallen daar vaak onder.
Wat krijg je echt in Nederland en Duitsland?
Wie denkt dat je in Nederland of Duitsland net zo’n complete all-inclusive ervaring krijgt als in Turkije of Griekenland, komt vaak bedrogen uit. De term “all inclusive” wordt hier steeds vaker gebruikt voor arrangementen die in de praktijk niet veel meer bieden dan volpension – en dat verschil merk je als gast direct.
Maaltijden
Ontbijt en diner zijn eigenlijk overal standaard inbegrepen. Vaak in buffetvorm, soms – als je geluk hebt – kun je kiezen van een à-la-cartemenu. Lunch is wat grilliger. Bij een verblijf van twee nachten of meer zit er meestal wel iets van een lunch bij. Maar dat kan ook iets simpels zijn, zoals een broodje of salade. In sommige gevallen krijgen gasten zelfs geen lunch, maar een lunchpakketje mee. Eén hotel vond het creatief om gasten hun eigen lunch te laten maken tijdens het ontbijt – letterlijk: “pak maar wat extra broodjes en fruit mee”.
Drankjes & snacks?
Waar het in het buitenland normaal is om op elk moment van de dag een drankje te halen of een ijsje te pakken, is dat hier vaak een ander verhaal. Overdag iets drinken bij het zwembad of een snackje tussendoor? Vergeet het maar.
In veel van de onderzochte hotels gaat de zogenaamde “open bar” pas aan het eind van de middag open – meestal rond 17:00 uur. Wie eerder op de dag trek heeft in een frisje of een biertje, moet gewoon betalen. En dat terwijl je toch dacht dat je voor “alles” had betaald.
Koffie, thee, frisdrank, bier en wijn zijn wél inbegrepen – maar dus alleen binnen bepaalde tijdsloten. Buiten die uren: eigen portemonnee trekken. En sterke drank? Dat is een ander verhaal. Vrijwel nergens inbegrepen. Hooguit een paar soorten binnenlands gedistilleerd als je geluk hebt. Een gin-tonic scoren? Vergeet het maar – in alle Duitse hotels en bij het gros van de Nederlandse zit dat gewoon niet in het pakket.
Zwembad, entertainment & wellness
All inclusive betekent voor veel mensen niet alleen eten en drinken, maar ook lekker gebruik kunnen maken van faciliteiten zoals een zwembad, sauna of een beetje animatie. Toch blijkt uit het onderzoek dat dit aspect in veel Nederlandse en Duitse hotels nogal teleurstellend is.
Van de vijftien bezochte hotels hadden er maar drie überhaupt een zwembad. En dat waren vaak kleine binnenbaden, geen tropische zwemparadijzen. Een sauna? Die stond bij vijf hotels op de lijst, maar bij twee daarvan moest je gewoon bijbetalen – niet echt in de geest van “alles inclusief”, toch?
Qua entertainment is het aanbod nog schraler. Slechts twee hotels boden animatie of enige vorm van avondprogramma aan. Denk aan een quizavond, livemuziek of iets voor de kinderen – in de rest? Niets van dat alles. Geen bingo, geen kinderclub, geen DJ – gewoon stil.
Waar het wél goed geregeld is
Gelukkig zijn er ook plekken waar ze snappen wat all inclusive écht betekent. Neem Preston Palace in Almelo. Dat is eigenlijk een soort all-inclusive pretpark voor volwassenen én kinderen. Je vindt er van alles: uitgebreide buffetten, drankjes van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, een indoor kermis, zwembad, bioscoop, bowling, noem maar op.
Ook De Bonte Wever in Assen scoort goed. Hier krijg je een compleet pakket met álles erop en eraan: goede maaltijden, snacks, drankjes de hele dag door, én volop voorzieningen. Denk aan een groot subtropisch zwembad, sportfaciliteiten, én dagelijks entertainment.
Dan is er nog Hotel de Elderschans in Aardenburg (Zeeland). Kleiner van opzet, maar met een goede all-inclusive formule. Hier heb je een open bar, maaltijden en toegang tot alle faciliteiten zonder bij te betalen. Het mist misschien de schaalgrootte van de andere twee, maar doet qua service en aanbod zeker niet onder.
Wat vinden reizigers eigenlijk van deze ‘all inclusive light’?
Om te peilen hoe vakantiegangers tegen het Nederlandse en Duitse all-inclusive aanbod aankijken, legden we onze bevindingen voor aan 534 Nederlanders. We vroegen ze wat zij verstaan onder “all inclusive” – en vooral: wat ze vinden van het beperkte aanbod dat veel hotels in eigen land en net over de grens bieden.
De uitkomsten zijn glashelder – en eerlijk gezegd best schokkend:
– 92% van de respondenten vindt dat je de hele dag door gratis drankjes moet kunnen krijgen als je voor all inclusive betaalt.
– 63% voelt zich bekocht als de formule alleen bestaat uit basismaaltijden en een paar uurtjes gratis drank, bijvoorbeeld van 17:00 tot 22:00 uur.
– Slechts 6% vindt dat zo’n karig aanbod nog steeds het label “all inclusive” mag dragen.
Daarnaast gaf een overgrote meerderheid aan dat snacks, ijsjes, wellness en entertainment gewoon standaard inbegrepen moeten zijn. Kortom: wat men verwacht van all inclusive, ligt mijlenver af van wat veel hotels in werkelijkheid bieden.
“Noem het dan gewoon geen all inclusive”
Veel vakantiegangers vinden dat het label strenger gebruikt moet worden. Een formule zonder dagvullend drankaanbod, zonder snacks, zonder wellness of animatie? Dat voelt voor velen als een verkapt volpension. En dat zorgt voor frustratie.
De reacties liegen er niet om:
– “Oplichterij. Dit is gewoon volpension met een drankje.”
– “Als dit het aanbod is, moet je het geen all inclusive noemen.”
– “Veel te karig. Ik voel me gewoon misleid.”
Tijd voor eerlijkheid
All inclusive is inmiddels een populaire marketingterm geworden, maar z’n betekenis is behoorlijk verwaterd. Zeker in Nederland en Duitsland lijken veel hotels het label te gebruiken om een opgepoetst volpension-arrangement aantrekkelijker te laten lijken – en dat botst met de verwachtingen van de gemiddelde vakantieganger.
Onze oproep aan reizigers? Laat je niet misleiden door het label. Kijk goed wat er écht inbegrepen is. Check of snacks, drankjes, wellness en entertainment echt onderdeel zijn van het aanbod. En stel vragen als iets onduidelijk is.
Onze boodschap aan hotels? Wees transparant. Als je all inclusive aanbiedt, bied dan ook écht alles inclusief aan. Doe je dat niet? Noem het dan ook niet zo.
Verantwoording van het onderzoek.
Via de volgende link kan je de verantwoording van het onderzoek en de bijbehorende rauwe data inzien.
Bekijk de verantwoording van het onderzoek en bijbehorende data